Tuesday, October 6, 2009

KEJAHILAN BERAYA

"meh beraye rumoh cikgu paidah"...sms drp seorang sahabat satu sekolah bukan sefikrah..
"bereh2..jom"..reply ana kpd dye..

Alhamdulillah, hari raye dpt beraye di rumah cikgu, menziarahi seorang guru yang pernah berjasa dan menjadi lilin untuk anak muridnya. Di rumah cikgu faidah(kami senang memanggil cikgu paidah) berkate seorang sahabat yg betol2 membuatkan diri ini terfikir.

"meh g salam ngan cikgu paidah"
"dok boleh"..jawabku ringkas..
"wakpe dok bleh nye, cikgu kang guru kite, bukang org len pong"....

Aidulfitri berasal dr dua perkataan, Aid yg bermaksud hari meraikan kemenangan dan fitri berasal drp fitrah yg bermaksud kembali kpd fitrah. Aidilfitri bermaksud hari kemenangan setelah kita berjaya kembali kpd fitrah. Oleh yang demikian, kita digalakkan utk bermaaf-maafan sesama saudara Islam dan bukan Islam agar terampun segala dosa yang berkaitan dgn manusia. Setelah sebulan beribadat dan berusaha mencari keampunan Allah S.W.T, di hari raye kita diminta utk mencari keampuan ibubapa, keluarga, sahabat dan semua manusia. Walaubagaimanapun, bolehkah dikatakan meminta maaf sesama manusia dgn melakukan dosa kpd Allah S.W.T?.

Ini kerana bila tiba hari raya, kite disogokkan utk bersalaman antara satu sama lain bagi bermaafan tanpa mengambil kira mahram ataupun tidak. Contoh yang paling nyata adalah apabila pemimpin2 besar negara yg menjadi agen sekularisme di malaysia melakukan rumah terbuka, rakyat tanpa rasa berdosa beratur utk bersalaman tanpa mengira jantina. Mungkin inilah yg dikatakan 1Malaysia. Begitu jahilnya rakyat Malaysia menyambut hari kebesaran Islam. Analoginya mudah, 'matlamat tidak menghalalkan cara'. Apabila kita ingin bermaafan, tidak semestinya kita perlu bersalaman antara yg bukan mahram. Sekadar melafazkan melalui mulut, itu sudah mengcukupi dan memenuhi tuntutan aidulfitri.

Mahram bereti yg diharamkan. Apa yg dimaksudkan diharamkan di sini adalah wanita yg diharamkan utk berkahwin dgn lelaki ataupun sebaliknya. Perkataan ini berbeza dgn 'muhrim' iaitu orang yang berihram dalam ibadat haji.

Mahram terbahagi kpd 2 iaitu:

1. haram muabbad(kekal)-Golongan ini telah disebut secara jelas dalam surah al-Nisa' ayat 22-23. larangan muabbad oleh 3 perkara iaitu pertalian darah, susuan dan muahaharah. Pertalian darah ialah berkaitan nasab iaitu ibu, anak, adik beradik perempuan, ibu saudara anak saudara perempuan bagi lelaki dan sebaliknya. Susuan pula sama dengan golongan pertama tadi iaitu apabila seorang wanita menjadi ibu susuan kpd seorang bayi, maka automatik ibu dan saudaranya menjadi hukumnya seperti golongan pertama. Muahaharah pula adalah mertua, ibu atau ayah tiri, menantu, adik beradik tiri.

2. Haram muaqaat(sementara)-Haram muaqqat tertakluk kepada satu tempoh masa dan keadaan tertentu. Apabila keadaan berubah, maka hukumnya pun berubah. Mereka ialah adik beradik ipar, isteri bapa saudara dan sebaliknya.

Hukum yang berkaitan denagn mahram muabbad adalah boleh bermusafir bersama, boleh bersentuhan dan berjabat tangan, auratnya ialah bahagian antara pusat hingga lutut bagi lelaki manakala aurad wanita ialah sesuatu yang zahir seperti rambut, leher, tangan, kaki dan sebagainya. Haram berkahwin bagi sesama mahram.

Namun bagi mahram muaqqat pula, hukumnya sama seperti 'ajnabi iaitu tidak boleh melihat aurat, haram bersentuhan dan tidak boleh bermusafir bersamanya'. Cuma tidak boleh berkahwin selagi ikatan perkahwinan masih wujud.

"guru sekolah(cikgu paidah) adalah ajnabi bagi seorang murid" tekan ana selepas menerangkan kpd sahabat td perkara di atas.

"ooooo, jd xleh nok bersalaman la ni?" sahabat td buat2 tanya..
"ye"jawab ana ringkas.

"okeh, xpela..esok jom ikut aku beraye ngan awek aku"sahabat td mengajak ana..
"Mu nok ngepong la?"
"ye"jawabnye ringkas..
"pulok doh"

dalam hati ana, kenapelah sabahatku ini sungguh jahil.

Ya Allah, jangan Engkau hukumkan kami atas kejahilan kami...

*ngepong-seorang lelaki membawa wanita membongceng motosikal sambil wanita itu memeluk lelaki tersebut.

No comments:

Post a Comment