Sunday, July 11, 2010

sang murobbi

Satu sekolah menerima satu batch budak2 baru. Seorang guru ditugaskan untuk menjaga dan mendidik sebuah kelas baru. Kelas tahun 1. Semuanya baru hendak belajar. Dengan azam, semangat, ilmu, keikhlasan dan kesungguhan untuk mendidik, Guru ini melangkah ke kelas tersebut.

Di dalam kelas kelihatan seperti dua puak. Satu puak budak2 besar dan satu puak budak2 yang diwajah mereka inginkan tunjuk ajar. Beliau mula memulakan didikan dan pengajaran kepada anak-anak murid beliau. Suasana penuh dengan mahabbah.

Beliau adalah guru matematik, pertamanya belajar mengenal no, 1 2 3 4 5.....9, harapan anak2 murid akan faham dan akan menjadi manusia berguna. Kelihatan murid2 belajar dengan baik, tp puak budak2 besar kelihatan tidak selesa di dalam kelas.

Selang beberapa minggu, setelah selesai dengan 1,2,3....dialihkan kepada penambahan. Walaubagaimanapun, puok2 budak besar tidak seperti puok2 budak ingin tunjuk ajar. Mereka seolah2 tidak bersetuju dengan guru tersebut. puok2 budak baik begitu seronok dengan pembelajran tersebut dan guru tersebut mula rapat bersama mereka.

2 + 2 = 4, diajarkannya. Tiba-tiba dibantah puok2 besar. 2+2=5, kata puok2 besar. seolah-olah mereka hebat. belajar dari sekolah dahulu kate mereka dengan sombongnya. Bukan, 2+2=4.terang lagi guru itu dengan berhemah.

berlaku perbalahan yang agak panjang. Guru bertegas dengan jawapan 4 dan menerangkan hujah2 dengan sebetolnya agar murid2 nya faham. dilawan puok2 besar, jawapan 5 la, ape kolot benar pemikiran guru ni. kene buat pembaharuan, 2+2 adelah 5, kate mereka.

puok2 baik menjadi mangsa keadaan, mereka ingin belajar tetapi pergaduhan pulok yang berlaku. Dalam masa yang sama, ade puok2 budak baik yang dipengaruhi puok2 budak besar dan mereka mula backup puok2 budak besar, tp masih ade yang istiqomah bersama puok2 budak baik dan guru tersebut. tp apakan daya mereka hanya budak baik, tidak berani menentang budak2 besar. yang terpengaruh lain ceritanya.

Akhirnya guru besar, penolong kanan dan penyelaras mata pelajaran turun bagi membetulkan keadaan, walaubagaimanapun puok2 budak besar melarikan diri, dan tinggal beberapa orang. Guru-guru ini bertindak profesional, budak2 baik yang terpengaruh tadi mempertahankan budak2 besar. budak2 besar ade masalah yang guru matematik ni x tau katenye. Akhirnye bincang punya bincang, guru matematik ditegur kerana bertegas dengan budak2 besar, berkasar kate mereka.

perbincangan selesai, guru matematik menerima nasihat guru besar dan panel lain dengan penuh berlapang dada. Budak2 besar kembali ke kelas dengan perasaan yang seperti dulu. Tetap sombong dan mengatalkan merekalah yang betol. Budak2 besar ini tidak dikenakan hukuman oleh guru besar kerana alasan silap paham dan kebajikan budok2 besar ni x terjage. guru matematik meneruskan tanggungjawabnye.

persoalan yang timbul..

apakan perasan guru matematik tersebut?..
apakah semangatnye untuk mengajar same seperti dahulu?..
adakah guru ini meletak jawatan?..

jawapan..

guru tersebut terluka, tapi tetap memaafkan sikap puok2 budak besar dengan sepenuh hati. tetap ikhlas meneruskan tugasnya..
guru tersebut sudah tidak seperti dahulu, hanya mengajar bagi memenuhi tanggungjawab sebagai guru, 3 + 3=6, mengapa jawapannya begitu, guru tersebut hanya memberitahu 6. tidak kira kepada puok2 budak baik @ puok2 budak besar..
guru itu sesekali tidak akan meletak jawatan, tanggungjawab harus dilunaskan, tapi di medan yang lain.medan ape?.medan realiti, masyarakat malaysia.

pendekarmuslim

1 comment: